Shuhei Yamada 山田周平 逃走、キャンセル、自由、反抗、逸脱、切断、ロマン

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ARTROでは2023年12月21日より山田周平個展を開催いたします。 「逃走、キャンセル、自由、反抗、逸脱、切断、ロマン」と題された本展では、山田が近年取り組む笑い声のシリーズより、浮遊感とノイズが入り混じった映像的な笑い声イメージの新作を展示いたします。 ARTRO is pleased to present Shuhei Yamada's solo exhibition, "Escape, Cancellation, Freedom, Resistance, Deviance, Disconnection, Romance", from December 21, 2023 to January 27, 2024. The exhibition will feature the latest pieces from Yamada's "Hahaha" series. 近年取り組んでいる一連の笑い声のシリーズは私が2020年ロンドンに住んでいる時に失声症になった経験にその契機をみる。 軽いパニックの中、私がどうにか絞り出した声を、ルームメイトが ”あなた笑ってるみたい” と言った時、私の置かれた状況に対する彼女の発言の “ずれ” に、私はドクメンタで見たであろう”ヨーゼフボイス”の笑い声の作品をふと思い出した。ボイスの世の中への嘲笑か、抵抗かわからないが、社会からズレていくような、または、ズレようとするような意志をまとった彼の笑い声が僕の頭の中で再現された時、笑い声だけを描くというアイデアが生まれた。 笑い声自体は何も指示しない言葉、(逆にいかなる意味とも接続できる)そのゼロ記号的性質が私を魅了して止まず、この「すべてにつながり合うと同時に、すべてに無関係でもありうる」(千葉雅也からの変奏)モチーフを死ぬまで描くアイデアに取り憑かれており、自分が死ぬまで描き続けることで生まれる(であろう)ナンセンスさが私にはとても興味深い。 山田周平 In recent years, a series of works centered around laughter(HaHaHa) has been my ongoing project, inspired by my experience of developing psychogenic voice loss during my time living in London in 2020. In the midst of mild panic, when my roommate remarked, "It seems like you're laughing," upon hearing the strained voice I managed to produce, her comment created a certain "discrepancy" in relation to my situation. In that moment, I was reminded of “the Laughing” by Joseph Beuys, which I had seen in Documenta. Whether it was a mockery or resistance to the world of voices, his laughter, imbued with a will to deviate from or embrace the societal norms, resonated in my mind. At that point, the idea of capturing only laughter emerged. The laughter itself, devoid of any instructive language (conversely, capable of connecting with any meaning), fascinated me endlessly. The zero-sign nature of laughter, which simultaneously intertwines with everything and yet can remain unrelated to everything, captivates me. This motif, a variation on the theme of "connecting with everything and simultaneously being irrelevant to everything" (inspired by Masaya Chiba), compels me. The idea of incessantly depicting this theme until my death, giving birth to an inherent absurdity, is profoundly intriguing to me. Shuhei Yamada Photo: Takeru Koroda

Goods

Ha Ha Haバタークッキー

Drinks

展覧会期間中 山田周平ラベルのコーヒー豆やオリジナルドリンクをご提供しております。

Artist Information

Shuhei Yamada

Solo Exhibition 2010 “ Untitled ” Kaikaikiki nakanobroadway gallery , Tokyo, Japan “ Untitled ” FARM by hiromiyoshii, Tokyo, Japan “ DAY FOR NIGHT ” AISHO MIURA ARTS, Tokyo, Japan 2011 “ DAY FOR NIGHT ” ART TAIPEI, Taipei, Taiwan 2012 “ GHOST ” AISHO MIURA ARTS, Tokyo, Japan “ OCCUPY ” CAPSULE, Tokyo, Japan “ It is documented ” AISHO MIURA ARTS, Tokyo, Japan 2013 “ It is documented ” The Armory Show , Curated section Armory Focus : USA. Under the curatorial vision of Eric Shiner ,New York, USA 2014 “ X ” AISHONANZUKA, Hong Kong 2016 “ I AM ” AISHONANZUKA/ Hong kong 2017 “ WISH KISS LOVE HOPE ” AISHONANZUKA / Hong kong “ Bright Future ” Cale / Tokyo 2019 “ Untitled yet” Daiwa Anglo-Japanese Foundation / London 2023 “ 目玉焼き/ Medamayaki ” SOKYO ATSUMI / Tokyo Selected group Exhibitions 2003 “ Gunma Biennale for young artist ” The Museum of Modern Ar t Gunma, Gunma, Japan “ New Cosmos Photography ” Tokyo Metropolitan museum of Photography , Tokyo, Japan 2010 “ Illusion/Reality ” EMERSON Gallery , Berlin, Germany 2012 “ FOREVER AND LONGER ” Ginette Concept Store, Lebanon ( curated NANZUKA ) 2013 “ V ” sprout-curation, Tokyo, Japan 2014 “ Leather Japan 2014 ” Thomas Erben Gallery , New York, USA ( curated NANZUKA ) “ Resonance ” Sao La Gallery / Ho Chi Minh City ,Vietnam 2015 “ Golden eyes ” AISHONANZUKA / Hong kong 2016 “ Nuclear Unclear ” URANO / Tokyo 2017 “ Other Ways ” Enokojima FLAG STUDIO / Osaka 2018 “ TOTALTOPIA ” TAV GARELLY / Tokyo 2019 “ CAMA” VOU / Kyoto 2021 “ Next World-Taguti colection / Iwaki City Art Museum / Iwaki “ HELLO KONNICHIWA ” AISHONANZUKA / Hong kong “ MIKADO2 ” ZUIUNAN(NISHIEDA FOUNDATION) / Kyoto “ KUROOBIANACONDA 03 SANMAIOROSHI ” TEZUKAYAMA GARELLY / Osaka “ CAMA突OW ” MITSUKOSHI CONTEMPORARY / TOKYO 2022 “ 失望・disappointment” gallery TOH /TOKYO “ positionalities ” Kyoto City University of Arts Art Gallery @KCUA/ KYOTO “ MIKADO2 My baby collection” TEZUKAYAMA GARELLY / Osaka 2023 “ KUROOBIANACONDA 05 SUKIYAKI ” AISHONANZUKA / Hong kong “ CAMA参 Kiss の原則” MITSUKOSHI CONTEMPORARY / TOKYO Residencies and Awards 2003 7th Gunma Biennale for young artist in 2003 a winner 26th New Cosmos Photography competition excellent work prize 2010 14th GEISAI Gold prize 2014 3331 Art Fair -V arious Collectors' Prizes-Fumio Nanjo Prize 2017 International Studio & Curatorial Program NY Collection The Taguchi Art Collection / G foundation ​Commissioned Work relax . BRUTUS . dictionary . commons&sense etc

山田 周平

ニヒリズムへの関心を背景に現代社会に対する考察を通じて作品を制作。 扱うメディアは写真、ビデオ、インスタレーション、平面と多岐にわたるが、対象を突き放したかのような俯瞰した視点が特徴的。 作品は時にアイロニカルであったりナンセンスな表情を見せる。俯瞰した距離で捉えられた事象や事柄には、その理解に微妙なズレを引き起こし、鑑賞者に問いや疑いを抱かせる。 主な個展に SOKYO ATSUMI( 東京/2023 ) Daiwa Anglo-Japanese Foundation ( ロンドン/2019 ) AISHONANZUKA ( 香港/2017,16,14 ) The Armory Show ( ニューヨーク/2013 ) CAPSULE ( 東京 /2012 )。 主なグループショーに 「KUROOBIANACONDA 05 SUKIYAKI 」 AISHONANZUKA (香港 /2023)「MIKADO2 My baby collection」TEZUKAYAMA GARELLY (大阪 2022)「Positionalities」 京都市立芸術大学ギャラリー@KUCA ( 京都/2022 ) 「Next World―夢みるチカラ タグチ・アートコレクション × いわき市立美術館 」いわき市立美術館 ( いわき市 /2021 )「Unclear nuclear」URANO ( 東京 /2016 ) への参加がある。 2003年 写真新世紀優秀賞受賞。 2017年 ISCPレジデンスプログラム ( ニューヨーク ) に参加。 主なコレクションにタグチコレクション 。G Foundation。