ZHANG YUNYAO 張雲垚/张云垚 甜心 Sweetheart

scroll

ARTROでは、2025年11月12日から12月14日の期間、ジャン・ユンヤオ個展「Sweetheart(甜心)」を開催いたします。 ARTRO is pleased to announce Sweetheart, the first solo exhibition in Japan by Chinese artist ZHANG Yunyao, presented in collaboration with Don Gallery(Shanghai)from November 12 to December 14, 2025. ARTROは、2025年11月12日から12月14日にかけて、京都の現代アートスペースARTROおよびDon Galleryの共同企画により、中国人アーティスト・張雲垚(Zhang Yunyao)による日本初の個展「Sweetheart(甜心)」を開催いたします。本展は、京都において歴史的・文化的背景をもつ2つの会場──ARTROと妙心寺桂春院──を舞台に展開され、オープニングレセプションは11月14日に行われます。 本展は、二つの空間を軸に構成され、世俗と精神、物質とイメージのあいだに横たわる対話を試みます。張雲垚は長年にわたり、フェルトを主な素材として制作を行っており、その柔らかくも強靭な質感や繊細な手触りを通じて、感情や時間の流れを表現してきました。鉛筆や木炭といった素朴な画材を用い、手作業による繰り返しの擦り、描写、重ね塗りを経て、時間の堆積の中でイメージは時に鮮明に、時に曖昧に浮かび上がります。 京都市中心部に位置するARTROは、明治期に建てられた百年の歴史を持つ土蔵を改修した建物です。伝統的な構造の肌理を残しつつ、現代アートギャラリーとして再生され、入口にはカフェを併設し、「アートが生活に溶け込む」空間体験を提供しています。張雲垚がARTRO会場で展示する作品群は、この“生活の中の芸術”という空間性に呼応するものです。フェルトをキャンバスに、菓子や器物を主題とした静物画シリーズを展開し、透徹した造形と温かみのある色調によって感覚的な喜びを喚起しつつ、欲望や優しさ、そして脆さをめぐる哲学的な暗喩を内包しています。「Sweetheart(甜心)」というタイトルは、単なる甘美な外観を超え、人と物との親密な関係──現代において消費と再構築を繰り返す“柔らかなまなざし”──を象徴しています。 妙心寺桂春院は16世紀に建立され、京都でも有数の規模と歴史を誇る禅宗寺院のひとつであり、京都府の指定有形文化財に登録されています。静謐な庭園と深遠な空間構成をもつ桂春院は、日本文化における「間(Ma)」や「無常(Mujō)」の美学を象徴してきました。この精神的な場において、張雲垚は《時間(Time)》シリーズの最新作──小品20点のフェルト絵画──を発表します。本シリーズは2021年より継続的に展開されており、アーティストは瞑想的な繰り返しの描写によって、各時代・地域の彫像の顔の細部を溶解するような視覚言語へと変換しています。今回の京都での新作は、日本の能面や伎楽面を主題とし、それらを「人格と虚無」「形象と精神」の緊張関係を象徴する存在として再解釈しています。 能楽の伝統において、面の“静”は無表情を意味せず、むしろ無限の感情を内包した静止を意味します。張雲垚は、これを自身の一貫した「脱具象化」の手法で再構築し、儀式的な道具を時間と存在をめぐる瞑想的イメージへと転化させています。ぼやけた線や褪せた階調は、記憶が意識の奥底で反響を繰り返すようであり、禅における「空」の概念を想起させながら、知覚・身体・時間の関係性に対するアーティストの継続的な探求を示しています。 「Sweetheart(甜心)」は、張雲垚にとって日本初の個展であると同時に、彼の創作の延長線上にある「柔らかな思考」の実践でもあります。ARTROのミニマルなカフェ空間から桂春院の禅庭園へ──展覧会は、世俗と精神、物質と観念のあいだを往還する連続体として構成されています。異なる空間的文脈のなかで、アーティストの作品は「時間の質感」をやわらかく探り出す。それは、甘美な一瞬の停止であると同時に、静かに消えゆく時間そのものでもあるのです。 Don Gallery/Artro is pleased to announce Sweetheart, the first solo exhibition in Japan by Chinese artist ZHANG Yunyao, presented in collaboration with Artro Space/Don Gallery from November 12 to December 14, 2025. The exhibition unfolds across two sites of distinct historical and cultural resonance in Kyoto — Artro Space and Keishun-in, a sub-temple within the renowned Myōshin-ji complex. The opening reception will take place on November 14, 2025. Structured as a dual-site exhibition, Sweetheart stages a dialogue between the secular and the spiritual, the material and the imaginary. ZHANG’s long-standing practice centers on felt as his primary medium, a material whose tactile softness and resilience become vessels for emotion and the passage of time. Through the repeated acts of rubbing, drawing, and layering with graphite and charcoal, his images emerge and dissolve within the accumulation of time, oscillating between clarity and blur, presence and disappearance. Located in the heart of Kyoto, Artro Space occupies a century-old earthen storehouse originally built during the Meiji era. Once used as a warehouse, the building has been carefully transformed into a contemporary art gallery that preserves its historical texture while embracing new artistic life. A café situated at the entrance connects art with everyday experience, transforming the act of viewing into a more intimate encounter. Responding to this context of daily sensibility, ZHANG presents a series of still-life works depicting desserts and vessels rendered on felt. These images, soft in tone yet precise in form, evoke both sensory delight and quiet philosophical reflection on desire, tenderness, and fragility. Here, Sweetheart transcends its literal sweetness to become a metaphor for the intimacy between human and object — a “gentle gaze” that has been both consumed and reconstructed in contemporary life. Built in the 16th century, Keishun-in, part of Myoshin-ji Temple, stands as one of Kyoto’s most historically significant Zen temples and is designated as a tangible cultural heritage site by the city. Its meditative gardens and architectural restraint embody the Japanese aesthetic concepts of Ma (間, the space between) and Mujō (無常, impermanence). Within this contemplative setting, ZHANG will present the latest phase of his ongoing Time series — twenty small-scale felt drawings created in 2025. Initiated in 2021, Time is an evolving body of work in which ZHANG transforms the sculptural visages of different eras and geographies into a dissolving visual language through repetitive, meditative drawing. For the Kyoto presentation, the new works focus on Noh and Gigaku masks, symbols deeply embedded in Japanese performance and spirituality. These masks, poised between personhood and emptiness, form, and spirit, encapsulate a delicate tension central to Japanese aesthetics. In Noh theatre, the stillness of a mask is never devoid of expression; rather, it embodies infinite emotional potential. ZHANG reinterprets this cultural form through his characteristic “de-figurative” approach, transforming ritual objects into meditations on time and existence. The blurred lines and faded layers within his drawings echo the reverberation of memory — resonating with Zen notions of emptiness (kū) while extending the artist’s ongoing inquiry into perception, embodiment, and temporality. As ZHANG Yunyao’s first solo exhibition in Japan, Sweetheart represents not only a continuation of his artistic trajectory but also a cross-cultural exploration of “soft thinking” — an inquiry into sensitivity, time, and touch across Chinese and Japanese aesthetic systems. From the minimalist calm of Artro’s café to the spiritual quietude of Keishun-in’s garden, the exhibition traces a continuous flow between the worldly and the contemplative, the material and the conceptual. Within these shifting spaces, ZHANG’s works unfold as meditations on the texture of time — at once a moment of sweetness, and a silent disappearance. Sweetheart(甜心) 会期 : 11月12日[水]–12月14日[日] 展示作家 : ジャン・ユンヤオ(張雲垚/张云垚) 時間 : 11:00–18:00 オープニングレセプション:11月14日[金] 17:00-20:00 Sweetheart (甜心) Wed. November 12–Sun. December 14 Artist : Zhang Yunyao Hours : 11am–6pm Opening Reception:November 14 5pm-8pm ----- 同会期にて、妙心寺桂春院でもジャン・ユンヤオの個展が開催されます。こちらも併せてご覧下さい。 妙心寺桂春院 11月12日[水]–12月14日[日] Sweetheart(甜心) 展示作家:ジャン・ユンヤオ(張雲垚/张云垚) 時間:9:00–16:30 会場:妙心寺 桂春院 主催:ARTRO、Don Gallery 入場料:大人 500円/小学生以下無料 Wed. November 12–Sun. December 14 Sweetheart (甜心) Artist: Zhang Yunyao Hours: 9am–4:30pm Venue: Keishun-in Temple Organizer: ARTRO and Don Gallery Admission: Adults ¥500; Elementary and under Free

Goods

Drinks

Artist Information

ジャン・ユンヤオ | 張雲垚

1985年生まれ。上海師範大学美術学院絵画専攻を卒業。現在パリ在住。 ZHANG Yunyaoは、フェルトという非伝統的な素材を媒介とし、従来のデッサン表現の多様性を積極的に探求し、その表現のパラダイムを拡張することに取り組んでいる。彼の制作は、美術史、記憶、欲望、権力、人間の状況といった複雑な主題を深く掘り下げるものであり、これらのテーマの探求を通じて、文化的および現代社会的なタブーを超越し、観る者に深い思索と共感を促すことを目指している。 彼の作品は、SITE SANTA FE International(アメリカ・サンタフェ、2025年)、Musée Fenaille(フランス・ロデズ、2025年/2021年)、BY ART MATTERS(中国・杭州、2025年)、HEM Art Museum(中国・仏山、2024年)、Musée des beaux-arts de Caen(フランス・カーン、2023年)、Lyon Biennale of Contemporary Art(フランス・リヨン、2022年)、Qingdao Art Museum(中国・青島、2021年)、Zeno X Gallery(ベルギー・アントワープ、2021年)、Watou Arts Festival(ベルギー・ワトゥ、2021年)、chi K11 art museum(中国・上海、2016年)、CAFA Art Museum(中国・北京、2015年)、Museum of Contemporary Art Shanghai(中国・上海、2013年)などで展示されている。 主な個展に、「Palace of Alienation」(HEM Art Museum、広東・仏山、2024年)、「Palace of Alienation Part II」(Don Gallery、上海、2024年)、「Extasy」(Qiao Space、上海、2019年)、「Skin Gesture Body」(Don Gallery、上海、2017年)、「Nec Spe, Nec Metu」(Perrotin、香港、2017年)、「After Evensong」(Don Gallery、上海、2015年)、「Touch Point」(01100001 Gallery、北京、2013年)、「Mirage」(Don Gallery、上海、2013年)、「Paradbox」(Don Gallery、上海、2011年)がある。 パブリック・コレクション(収蔵先・抜粋) Lorin Gu, Recharge Foundation(アメリカ) Pinault Collection(フランス) CMS Collection(フランス) Yan Du Collection, Asymmetry Art Foundation(イギリス) Kollitsch Collection(オーストリア) Frédéric de Goldschmidt Collection, Cloud Seven(ベルギー) FPT-Art Collection(ベルギー) White Rabbit Collection(オーストラリア) HEM Art Museum Collection(中国・仏山) The Cloud Collection(中国・南京)

Zhang Yunyao

ZHANG Yunyao ZHANG Yunyao (b. 1985) graduated from the Department of Oil Painting at Shanghai Normal University’s Academy of Fine Arts and currently lives and works in Paris. The artist, utilizing felt as a non-traditional artistic medium, actively explores diverse possibilities within traditional sketching to broaden its paradigm. In his artistic practice, the artist delves deeply into complex themes related to art history, memory, desire, power, and the human condition. Through a profound exploration of these subjects, the artist seeks to transcend cultural and contemporary societal taboos, inspiring viewers to engage in thoughtful contemplation and resonance with the themes addressed in their artwork. His works have been widely exhibited in institutions including the 12th SITE SANTA FE International (Santa Fe, US, 2025), Musée Fenaille (Rodez, France, 2025/2021), BY ART MATTERS (Hangzhou, China, 2025), HEM Art Museum (Foshan, China, 2024), Musée des beaux-arts de Caen (Caen, France, 2023), the 16th Edition of Lyon Biennale of Contemporary Art –“Manifesto of Fragility” (Lyon, 2022), MAM - Musée des Arts de la Marionnette (Lyon, France, 2022), MAC Lyon (Lyon, France, 2022), Qingdao Art Museum (Qingdao, 2021), Zeno X Gallery (Antwerp, 2021), Watou Arts Festival (Watou, Belgium, 2021), chi K11 art museum (Shanghai, 2016), CAFA Art Museum (Beijing, 2015), Museum of Contemporary Art Shanghai (Shanghai, 2013), etc. His featured solo exhibitions include“Palace of Alienation” (HEM Art Museum, Foshan, 2024), “Palace of Alienation” Part II (Don Gallery, Shanghai, 2024), “Extasy” (Qiao Space, Shanghai, 2019), “Skin Gesture Body” (Don Gallery, Shanghai, 2017), “Nec Spe, Nec Metu” (Perrotin, Hong Kong, 2017), “After Evensong” (Don Gallery, Shanghai, 2015), “Touch Point” (01100001 Gallery, Beijing, 2013), “Mirage” (Don Gallery, Shanghai, 2013) and “Paradbox” (Don Gallery, Shanghai, 2011), etc Public Collections (Selected) Lorin Gu, Recharge Foundation, USA Pinault Collection, France CMS Collection, France Yan Du Collection, Asymmetry Art Foundation, UK Kollitsch Collection, Austria Frédéric de Goldschmidt Collection, Cloud Seven, Belgium FPT-Art Collection, Belgium White Rabbit Collection, Australia HEM Art Museum Collection, Foshan, China The Cloud Collection, Nanjing, China